середу, 10 квітня 2024 р.

 ІV етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії

 (4 – 8 квітня 2024 року м. Чернівці)


   Учителям історії про ІV етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії (4 – 8 квітня 2024 року м. Чернівці)

   Олімпіада у Чернівцях розглядалася її учасниками як відновлення традиції проведення всеукраїнських олімпіад з історії. Через пандемію ковід-19, а потім війну проведення олімпіад було призупинене.

  Завдяки учням у нашій спільноті домінували, звичайно, оптимістичні настрої.

  Як члена журі мене, Струкевича О., зрештою включили до журі для 8 класу. Все-таки мої наукові дослідження стосувалися козацької доби. Як показали події під час подання апеляцій, саме ці знання допомагали витримати натиск доволі впертих апелянтів.

  У цьому контексті подумалося: попри всі епітети й порівняння стержнем стосунків і докторів, і доцентів, і учителів, і учнів були лише знання. Так мені вдалося переконати учня, що Білоцерківський мирний договір не був безпосереднім наслідком Берестецької битви. Чи, наприклад,  поведінку шляхетської опозиції при роботі сейму Речі Посполитої недоцільно розглядати як одну з причин неспроможності короля й уряду Речі Посполитої тримати під своїм контролем українське козацтво.

  З мого особистого досвіду й вражень спричинених участю в олімпіаді хочу виділити два моменти.

  Протягом 5 років, що минули з часу проведення попередньої олімпіади, змінилося ставлення до історії як науки. У недавньому минулому ми сприймали історію як науку про минуле, про життя людей у минулому тощо. Сьогодні ми, разом із Робіном Колінгвудом та Арнольдом Тойнбі дивимося на історію як на науку про сучасність та навіть майбутнє, на основі знань про минуле.

  Спілкування з учнями, членами журі, учителями та навіть окремими батьками показало, що учасники олімпіади у переважній більшості приїздять на ІV тур з емпіричним, фактологічним багажем. На жаль у більшості випадків вони  і тонуть у ньому, намагаючись написати, все що знають. Та ще й «намагаються потопити» у цьому «всезнайстві» і членів журі. А переможцями стають ті, хто вміє фактологічну інформацію структурувати, визначити тенденцію, закономірність тощо.

  Сподіваємося, що наступні олімпіади принесуть нам ще більше перемог, як на особистісному рівні, так і всеукраїнському.

Матеріал підготував проф. О. Струкевич.


Немає коментарів:

Дописати коментар